Onderzoek van SDL laat zien dat het bedrijven nog steeds niet lukt strategieën voor digitale internationalisering te implementeren ondanks voordelen zoals grotere klantenbinding

80% van de respondenten heeft plannen om in de komende drie jaar zaken te gaan doen in het buitenland, maar slechts een derde is van plan om een digitale internationaliseringsstrategie te gaan gebruiken

Uit een vandaag gepubliceerd rapport van SDL (LSE: SDL), een wereldwijde marktleider op het gebied van contentcreatie, -vertaling en -levering, blijkt dat de meeste bedrijven de voordelen van een digitale internationaliseringsstrategie over het hoofd zien. In plaats hiervan richten ze zich op inzet van een lokaal salesteam wanneer ze nieuwe markten betreden.

Het onderzoek 'Digital-First Globalization Strategies' van SDL laat zien dat 80% van de ondervraagde bedrijven van plan is om in de komende drie jaar uit te breiden naar het buitenland. Ongeveer een derde daarvan is van plan om in maximaal drie nieuwe landen zaken te gaan doen, terwijl 30% van plan is om maar liefst zes nieuwe markten te betreden.

Het rapport onderstreept dat veel bedrijven wel de voordelen zien van een digitale internationaliseringsstrategie, omdat de uitvoering hiervan als minder risicovol wordt gezien en een dergelijke strategie tot snellere groei op een nieuwe markt kan leiden. Toch geeft twee derde van de respondenten prioriteit aan het opzetten van een lokaal salesteam. Dit ondanks de duidelijke meerwaarde die respondenten toekennen aan content. De meerderheid geeft aan dat content voor grotere klanttevredenheid zorgt en het klantbehoud, de customer experience, de omzet en de merkconsistentie verbetert.

"Internationale bedrijven staan hun eigen uitbreidingsplannen in de weg door zich voornamelijk op sales te richten in plaats van op de behoeften van hun klanten. Om succesvol te zijn in dit digitale tijdperk, is het essentieel dat bedrijven de customer experience verbeteren en hun bereik vergroten met relevante content die is afgestemd op de taal en cultuur van de klant", zegt Thomas Labarthe, Chief Revenue Officer bij SDL. "Veel bedrijven hebben echter nog geen strategie voor digitale internationalisering, terwijl ze met gepersonaliseerde content in de taal van de klant veel beter de salespipeline in nieuwe markten zouden kunnen vullen. Dit enorme voordeel lopen ze daardoor mis."

Meer content, meer talen, minder tijd

Uit het onderzoek kwamen drie belangrijke contentstrategieën naar voren die internationale bedrijven tegenwoordig gebruiken: meer content produceren, naar meer talen vertalen en meer content sneller vertalen. 40% van de respondenten denkt dat contentvolumes in de komende twee jaar met meer dan 30% zullen groeien. Ongeveer 40% van de content van een bedrijf moet binnen 24 uur worden vertaald. In de juridische, reclame- en marketingsector is de noodzaak van korte levertijden groter dan in andere sectoren.

De ondervraagde bedrijven produceren hun externe digitale content doorgaans in ongeveer 15 talen. Bij bedrijven met een omzet tussen de $ 500 miljoen en $ 1 miljard is dat zelfs 21 talen. Hieruit blijkt wel dat bedrijven voor een enorme uitdaging staan. In gereguleerde sectoren gelden strenge eisen, die bovendien voortdurend veranderen en worden uitgebreid. Bedrijven in deze sectoren leveren externe digitale content in meer talen dan in niet-gereguleerde sectoren. Interne digitale content wordt doorgaans in meer dan 12 talen geleverd. Het gemiddelde bedrijf gebruikt meer dan 14 contentbibliotheken om in de behoeften te voorzien.

Bijna drie kwart (70%) van de bedrijven zegt content te kunnen personaliseren op basis van demografie, 64% kan personaliseren op basis van gedragssegmentatie en 55% personaliseert op basis van medewerkersgegevens.

In meer dan 70% van de gevallen neemt het bestuur de beslissing om internationaal zaken te gaan doen. Er is echter een duidelijke kloof tussen het hoger management en degenen die de strategie in de praktijk moeten uitvoeren. Van de eerste groep zegt 60% van de respondenten dat contentprocessen binnen het hele bedrijf consistent zijn, maar bij de laatste groep is dat slechts 45%.

"Een autonoom contentproces waarmee gepersonaliseerde content in meerdere talen en voor elk apparaat kan worden geleverd, is een essentieel onderdeel van een strategie voor internationale groei. Bedrijven lijken echter moeite te hebben met de uitvoering van hun internationaliseringsplannen als deze niet toereikend zijn en onvoldoende steun krijgen. Vaak is de customer experience op verschillende platformen en in verschillende regio's onsamenhangend", zegt Thomas Labarthe, Chief Revenue Officer bij SDL. "Door te investeren in machinevertaling, automatiseringstechnologieën en services die content met de juiste nuance mogelijk maken, kunnen internationale bedrijven content snel vertalen en personaliseren. Zo heeft hun content wereldwijd maximale impact."

Kantar heeft in opdracht van SDL onderzoek uitgevoerd onder meer dan 300 executives en naar hun ervaringen met de groeiende digitalisering gevraagd. Deze bedrijfsvoerders werd gevraagd hun strategieën te beoordelen, de zwakke en sterke punten van hun bedrijf aan te wijzen en de trends te beschrijven die bepalend zijn voor hun digitale toekomst. De ondervraagden houden zich bezig met marketing, vertaling, IT of digitale transformatie in uiteenlopende branches.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Lees het rapport

Ontdek waarom bedrijven er niet in slagen digitaliseringsstrategieën te implementeren.

Over SDL Tridion DX

Ontdek de technologie die uw digitaliseringsstrategie kan ondersteunen.

SDL (LSE: SDL) is wereldwijd koploper in de creatie, vertaling en levering van content. Al meer dan 27 jaar helpen we bedrijven effectief te communiceren en significant betere resultaten te behalen. Dit doen we door klanten overal ter wereld relevante ervaringen te bieden op meerdere contactpunten.

Wilt u meer weten? Ontdek op sdl.com/nl waarom 90 van de 100 grootste internationale bedrijven op ons werk vertrouwen. Volg ons op Twitter, LinkedIn en Facebook

Copyright © 2020 SDL plc. Alle rechten voorbehouden. De naam SDL en het logo en product- en servicenamen van SDL zijn handelsmerken van SDL plc en/of haar dochterondernemingen en zijn mogelijk gedeponeerd. Overige bedrijfs-, product- of servicenamen zijn het eigendom van hun respectieve eigenaren.